Mogelijke acties - bestelling aangemaakt

Updated by Tessa

In deze handleiding leggen we uit welke acties voor bestellingen beschikbaar zijn en wat je hiermee kunt doen. Meer informatie over wat automatische acties zijn en het aanmaken van automatische acties kun je in de andere handleidingen hierover terugvinden.

Mogelijke acties;

  1. Automatisch zendingen aanmaken na X aantal seconden stoppen
    Met deze actie kun je het aanmaken van zendingen na een X aantal seconden stoppen. Deze actie overschrijft dus de instelling die je in GoedGepickt via Instellingen > Bedrijfsinstellingen > kop Instellingen voor verwerken van bestellingen bij de instelling Automatisch zending aanmaken na hebt ingesteld en stopt het automatisch aanmaken van zendingen bij bestellingen waarbij de actie wordt uitgevoerd.
    Bijvoorbeeld wanneer bestellingen automatisch worden aangemaakt na 2 seconden, maar je pakketten naar land X altijd extra wilt controleren dus hiervoor geen automatische zendingen wilt aanmaken.
  2. Markeer als afhaalbestelling
    Met deze actie kun je een bestellingen markeren als een afhaalbestelling. Hierbij komt een rode balk met tekst in de bestelling te staan. Bijvoorbeeld als een klant aangeeft dat de bestelling op locatie wordt afgehaald.
  3. Markeer bestelling als aandacht vereist
    Met deze actie markeer je een bestelling als aandacht vereist. Bijvoorbeeld wanneer een bestelling een huisnummer mist.
    Meer informatie over het markeren als aandacht vereist kun je ook terugvinden in deze handleiding.
  4. Pakbon automatisch printen in / uitschakelen
    Met deze actie kun je het automatisch printen van de pakbon bij een betreffende bestelling in- of uitschakelen bij binnenkomst van de bestelling. Hiermee overschrijf je de standaard instelling per verkoopplatform. Bijvoorbeeld op het moment dat je een pakbon noodzakelijk vindt bij zakelijke bestellingen of een specifieke marketplace het eist dat er een pakbon bij de bestelling geleverd wordt.
  5. Pakbon automatisch printen in / uitschakelen bij aanmaken zending
    Met deze actie kun je het automatisch printen van de pakbon bij een betreffende bestelling in- of uitschakelen bij het aanmaken van een zending. Bijvoorbeeld op het moment dat je een pakbon noodzakelijk vindt bij zakelijke bestellingen of een specifieke marketplace het eist dat er een pakbon bij de bestelling geleverd wordt.
  6. Pickdatum uitstellen
    Met deze actie kun je de datum om de bestelling te picken uitstellen met een zelf ingesteld aantal dagen, op een specifieke tijd of op een specifieke dag van de week. Hierdoor wordt de bestelling automatisch onder het 'uitgesteld'-tabblad geplaatst & vrijgegeven op de ingestelde datum. Bijvoorbeeld in het geval dat je bijvoorbeeld specifieke dagen hebt om bepaalde producten uit te leveren.
  7. Roep eigen webhook aan
    Met deze actie kun je een eigen webhook aanroepen in GoedGepickt. Je roept hiermee een bepaalde URL aan, met bijbehorende data van de bestelling. Deze data kan je zelf op de aangegeven URL verwerken. Bijvoorbeeld als je een e-mail wilt sturen naar een klant of een notificatie in Slack wilt krijgen.
  8. Schakel het aanmaken van zendingen uit 
    Met deze actie voorkom je dat er (per ongeluk) een zending wordt aangemaakt. Het automatisch genereren van een verzendlabel gebeurt dan niet en je kan ook niet met de hand een zending aanmaken. Je kunt wel onderin bij de bestelling deze instelling uitschakelen en alsnog een zending aanmaken. Bijvoorbeeld voor afhaalbestellingen.
  9. Verwijder tags van bestelling
    Met deze actie kun je tags van een bestelling verwijderen. Bijvoorbeeld in het geval dat je in een eerste automatische actie een tag toevoegt en er later af wilt halen.
  10. Voeg interne notitie toe aan bestelling
    Met deze actie kun je een interne notitie toevoegen aan je bestelling. Bijvoorbeeld op het moment dat je een bestelling hebt waar kwetsbare producten in zitten of mogelijk aandacht vereisen. Deze tekst wordt enkel in GoedGepickt getoond.
  11. Voeg notitie toe aan bestelling
    Met deze actie kun je een notitie toevoegen aan je bestelling. Deze tekst wordt óók op de pakbon getoond. Bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde instructie wilt meesturen ("eerst minimaal een uur opladen voor gebruik").
  12. Voeg producten toe aan bestelling
    Met deze actie kun je automatisch producten toevoegen aan je bestelling. Bijvoorbeeld als je een bestelling-actie hebt, dat je boven een bepaald bedrag een gratis product krijgt, dan wordt het product automatisch toegevoegd aan de bestelling. Of wellicht voor het toevoegen van een handleiding van een bepaald product. Maar je kan ook een fictief product toevoegen aan een bestelling, zoals bijvoorbeeld: "Controleren van spiegel" op het moment dat je een spiegel verkoopt én "Extra verpakkingsmateriaal" als extra product, hierdoor weet je zeker dat dit niet vergeten kan worden.
    Bij het instellen van deze actie heb je ook nog de mogelijkheid om aan te geven wat je wilt doen als het extra product niet op voorraad is.
  13. Voeg tags toe aan bestelling
    Met deze actie kun je tags toevoegen aan je bestelling. Bijvoorbeeld als er een bestelling is met hoge prioriteit of een andere reden waarom je de bestellingen makkelijk wilt kunnen filteren. Zo kan je ook bestellingen een tag geven o.b.v. de datum / tijd, voor bepaalde vervoerders, verpakkingen, etc. Deze tags kan je weer gebruiken voor het aanmaken van een picklijst.
    Meer informatie over het beheren van de bestelling tags kun je terugvinden in deze handleiding.
  14. Voeg voorkeur voor een retourdocument toe aan bestelling
    Met deze actie kun je een voorkeur voor een bepaald retourdocument toevoegen aan je bestelling. Bijvoorbeeld automatisch een bepaalde template selecteren o.b.v. webshop-naam, inhoud van bestelling, etc.
  15. Voeg voorkeur voor verpakkingsmateriaal toe aan bestelling
    Met deze actie kun je een voorkeur voor een bepaalde verpakking toevoegen aan je bestelling. Je kunt hierbij aangeven welke verpakking er gebruikt dient te worden voor de bestelling. Bijvoorbeeld wanneer je kleinere producten in een brievenbusdoosje wilt versturen.
  16. Voeg voorkeur voor verzendmethode toe aan bestelling
    Met deze actie kun je direct een verzendprovider toevoegen aan je bestelling inclusief de bijbehorende verzendmethoden en opties. Zo hoeft een medewerker in het magazijn niet meer na te denken welke verzendmethode er gebruikt dient te worden. Dit is dan vooraf al vastgelegd. Het is altijd mogelijk om deze verzendmethode achteraf nog te wijzigen als incidenteel toch een andere verzendmethode nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je de bestellingen voor een bepaald land altijd met een bepaalde vervoerder wilt laten uitvoeren of wanneer je bepaalde producten altijd met handtekening voor ontvangst wilt versturen.
  17. Voeg voorkeur voor verzendmethode toe aan bestelling (per webshop)
    Met deze actie kun je direct een verzendprovider toevoegen aan je bestelling inclusief de bijbehorende verzendmethoden en opties, welke je per webshop kunt instellen. Zo hoeft een medewerker in het magazijn niet meer na te denken welke verzendmethode er gebruikt dient te worden. Dit is dan vooraf al vastgelegd. Het is altijd mogelijk om deze verzendmethode achteraf nog te wijzigen als incidenteel toch een andere verzendmethode nodig is. Bijvoorbeeld wanneer je de bestellingen voor een bepaald land altijd met een bepaalde vervoerder wilt laten uitvoeren of wanneer je bepaalde producten altijd met handtekening voor ontvangst wilt versturen.
  18. Zending aantal colli verhogen / aanpassen naar
    Met deze actie kun je automatisch het aantal colli in de zending van deze bestelling aanpassen naar een X aantal. Je kan er tevens voor kiezen om het aantal colli te verhogen per actie. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde producten altijd in 2 dozen verstuurd dienen te worden.

Vragen?

Nu weet je welke acties voor bestellingen momenteel beschikbaar zijn en wat deze inhouden. Zijn er toch nog onduidelijkheden, heb je andere vragen of ideeën? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!


Hoe vond je dit artikel?