Importeren van verkoopbestellingen met status ‘In de wacht’

Updated by Stan

In deze handleiding leggen we je uit hoe je bestellingen met de status 'In de wacht' kan uitsluiten van GoedGepickt. Binnen GoedGepickt is het mogelijk om zelf te bepalen of verkoopbestellingen met de status ‘In de wacht’ (On hold) worden geïmporteerd vanuit je verkoopplatform. Deze instelling geeft je meer controle over hoe en wanneer voorraad wordt gereserveerd.

Waar stel je dit in?

Je vindt deze optie in GoedGepickt via: Instellingen > Webshops > doorklik naar betreffende verkoopplatform > Tab: Importinstellingen.

Hier kun je aangeven of verkoopbestellingen met de status ‘In de wacht’ wel of niet mogen worden geïmporteerd.

Wanneer gebruik je deze instelling?

Deze functionaliteit is met name handig wanneer je werkt met verkoopplatformen waarbij bestellingen eerst worden aangemaakt voordat de betaling is afgerond. Door ‘In de wacht’-bestellingen niet te importeren, voorkom je dat:

  • Onbetaalde bestellingen voorraad reserveren
  • Beschikbare voorraad onnodig wordt geblokkeerd
  • Andere klanten misgrijpen terwijl een bestelling nog niet zeker is

Waar moet je rekening mee houden?

Wanneer je ervoor kiest om ‘In de wacht’-bestellingen niet te importeren, wordt de voorraad pas gereserveerd zodra de bestelling een andere status krijgt (bijvoorbeeld ‘Betaald’). Dit kan betekenen dat:

  • Producten tussentijds worden verkocht aan andere klanten
  • Een bestelling die later alsnog wordt betaald, niet volledig kan worden geleverd (dus er ontstaan backorders)

Het is daarom belangrijk om deze instelling af te stemmen op je verkoopproces en betaalmethodes.

Samenvatting

  • Je bepaalt zelf of ‘In de wacht’-bestellingen worden geïmporteerd
  • De instelling voorkomt ongewenste voorraadreserveringen
  • Er is een afweging tussen voorraadbeschikbaarheid en leverzekerheid

Vragen?

Nu weet je hoe je bestellingen met de status 'In de wacht' kan uitsluiten. Zijn er toch nog onduidelijkheden, heb je andere vragen of ideeën? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!


Hoe vond je dit artikel?