Bestel statussen, wat zijn de verschillen?

Updated by Marleen

In deze handleiding leggen we uit wat het verschil is tussen de verschillende bestel statussen in het bestelling overzicht.

Bestel statussen

De verkoopbestellingen in GoedGepickt hebben verschillende statussen. Automatisch worden statussen gewijzigd bij bepaalde acties die (automatisch) op de achtergrond worden bijgewerkt. Hieronder wordt uitgelegd wat deze statussen precies inhouden.

Alles

Hier zie je alle bestellingen met verschillende statussen onder elkaar met de nieuwste bestellingen bovenaan.

Te picken

De bestellingen met deze status zijn de bestellingen die verzameld kunnen gaan worden in je magazijn. Deze bestellingen zijn gemarkeerd als betaald & bevatten producten die gepickt kunnen worden.

Standaard zijn alleen bestellingen waarvan alle producten op voorraad zijn te picken, maar handmatig of via een instelling kan je ook bestellingen in delen verzamelen.

Stel dat je bestelling met overboeking wordt betaald (bijvoorbeeld), dan wordt de bestelling onder de status In de wacht geplaatst. Geef je in jouw webshop aan dat de betaling is ontvangen of doet je betaalprovider dit automatisch voor je? Dan komt de bestelling automatisch weer bij Te picken staan.

In verwerking

Dit zijn bestellingen welke op dit moment door iemand in het magazijn worden verwerkt. Dit betekent dus dat er iemand aan de slag is gegaan met deze bestelling. Een bestelling krijgt automatisch deze status op het moment dat er 1 product gepickt is of dat dit product in een single / batch picklijst geplaatst is.

Hierdoor voorkom je dat er meerdere mensen tegelijk met dezelfde bestelling aan de slag gaan.

Inpakbaar

Heb je de producten van je bestellingen gepickt via de mobiele app of via de picklijsten? Deze producten zijn wel verzameld, maar nog geen zending voor aangemaakt. De producten zijn dus klaar om ingepakt te worden. Op het moment dat je een zending aanmaakt, wordt de bestelling automatisch naar een volgende status gezet.

Backorder

Hier staan de bestellingen met backorders, waar dus producten van ontbreken in de voorraad. Op het moment dat producten weer op voorraad komen, worden deze bestellingen direct weer naar de juiste bestelstatus doorgezet.

In de wacht

Bestellingen welke nog niet zijn betaald volgens je verkoopplatform. Deze worden wel verwacht en hebben ook alvast de producten gereserveerd staan. Wanneer de betaling is voldaan zal de bestelling naar de juiste status gaan.

Uitgesteld

Dit zijn bestellingen met een uitgestelde leverdatum, welke vandaag nog niet gepickt hoeven worden. Deze status is alleen zichtbaar wanneer er bestellingen met een uitgestelde leverdatum zijn. Eventueel is het mogelijk om de bestellingen alvast vrij te geven, middels het dropdown menu onderaan de pagina.

Afgerond

Dit zijn alle bestellingen die compleet zijn verwerkt. Je kan bestellingen automatisch afronden na het aanmaken van een zending of als je geen zending aanmaakt, handmatig op de Afrond-knop klikken.

Aandacht vereist

Is er een bestelling waar iets niet klopt dan kan je op aandacht vereist klikken. De bestelling komt dan in dit tabblad te staan. Wanneer de bestelling is aangepast gaat de bestelling weer naar de status waar deze hoort.

Geannuleerd

Wanneer een bestelling handmatig of automatisch door het verkoopplatform geannuleerd wordt komt de bestelling in dit tabblad te staan.

Concept

Wanneer je een handmatige verkoopbestelling aanmaakt, maar deze nog niet hebt bevestigd, wordt deze bestelling als concept opgeslagen. Je kan hier nog geen producten in picken en ook zie je nog niet welke voorraadlocaties er worden gebruikt, er wordt ook nog geen voorraad gereserveerd. Nadat je op de knop Verwerk bestelling klikt, worden de locaties bepaald waar het product gepickt moet gaan worden.

Vragen?

Nu weet je welke bestel statussen er zijn en wanneer een verkoopbestelling welke status krijgt. Zijn er toch nog onduidelijkheden, heb je andere vragen of ideeën? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!


Hoe vond je dit artikel?